Bojana Vučenović - 03.01.2011 17:58
BANJALUKA - Slučajevi samoubistava učenika zabilježenih u
posljednje vrijeme u BiH, kod kojih se sumnja da su uzroci loše ocjene,
govore da učenici sve teže izlaze na kraj s preobimnim i teškim gradivom
zbog čega se odlučuju da tragično okončaju svoje mlade živote, slažu se
stručnjaci u ovoj oblasti.
Tanja Mihajlović, školski psiholog iz Banjaluke, smatra da je primjetno
da iz godine u godinu učenici kompletno gradivo ostavljaju za
posljednji dan u polugodištu kako bi odgovarali, zbog čega uče u
posljednji čas.
"Tako se i stvori ta nervoza, gužva i pritisak, što može dovesti do
neželjenih događaja. Pored toga, učenici roditeljima kažu da imaju
odlične ocjene i onda pokušavaju da ispune ta njihova očekivanja,
popravljajući ocjene nekoliko dana prije kraja godine", pojašnjava
Mihajlovićeva.
Prema njenim riječima, učenici vrlo često "svaljuju" krivicu na
nastavnike, da ne znaju prenijeti znanje zbog čega ne mogu ni savladati
gradivo.
"Sigurno je da ni mi nastavnici nismo savršeni, ali učenici nikada neće
priznati da su oni krivi jer nisu naučili. Pored svega navedenog,
najveći problem predstavlja preobimno gradivo generalno", navodi
Mihajlovićeva.
Ona je istakla da pod hitno treba da budu izmijenjeni nastavni planovi i
programi, koji nisu prilagođeni učenicima, jer veliki broj informacija i
riječi u udžbenicima uopšte ne razumiju.
Roditelji osnovaca se slažu da su udžbenici preteški za djecu i da u
njima vrlo često ima stvari koje ni oni sami ne razumiju, zbog čega
djeca plašeći se loše ocjene imaju velike probleme.
"Znam za slučaj da jedan učenik šestog razreda nije znao da riješi
zadatak iz matematike i da se tražeći rješenje tog zadatka došlo do
podatka da je zadatak netačno postavljen i da nema rješenja", navode
roditelji.
Mirko Banjac, direktor Republičkog pedagoškog zavoda, je kazao da su
nastavni planovi i programi preteški i da je u planu rada ove
institucije za ovu godinu već predviđena njihova izmjena.
"Te izmjene podrazumijevaju smanjivanje fonda časova za oko dvije
sedmice godišnje, znači da će svaki predmet imati manje za oko dva do
deset časova. Ići će se na skroz drugačiji način učenja", kazao je
Banjac.
On je pojasnio da će se ići na to da učenici uče tako što
zaključivanjem, traženjem informacija i logičnim razmišljanjem rješavati
probleme.
"Kod nas je ključni problem što nastavnici ne znaju na pravi način
koristiti udžbenike, jer je skoro ukinuto stručno usavršavanje, što je
strašna greška. Ako će se rad nastavnika svesti na prepričavanje
udžbenika, onda nam škola i ne treba jer to učenici mogu učiti i kod
kuće", kazao je Banjac.
On je istakao da će u što većoj mogućoj mjeri biti smanjeno učenje "napamet" kako bi bilo olakšano učenje.
Nasavljena potraga
I juče je nastavljena potraga za trinaestogodišnjom djevojčicom S.P. iz
Laktaša, koja se prošle sedmice bacila u rijeku jer joj je zaključena
jedinica iz matematike i nakon što je dobila ukor u školi.
Tih dana se sedamnaestogodišnji srednjoškolac N.K. iz Laktaša objesio
na tavanu porodične kuće i, iako pod nerazjašnjenim okolnostima, sumnja
se da je uzrok bio zaključena negativna ocjena iz matematike.
U novembru prošle godine javnost je zaprepastio sličan slučaj u Livnu,
kada se dvanaestogodišnji dječak objesio zbog loših ocjena.
Nezavisne novine