Polazak u školu za svako je dijete velik, poseban, uzbudljiv događaj. S podjednako uzbuđenja i nestrpljenja prvi susret sa školskim klupama dočekuju i roditelji budućeg školarca. Za djecu je odlazak u školu velika promjena, moraju se prilagoditi na novu sredinu, na učitelje, razredne kolege, školske obaveze, a nije lako nositi se ni s očekivanjima roditelja kada se radi o učenju i ocjenama. Dijete koje je spremno za početak školovanja ima pozitivan stav prema školi i raduje se tome kao dokazu svoje odraslosti i zrelosti. Ovaj stav treba podržavati jer olakšava učenje i prihvaćanje obveza, i u tome je uloga roditelja najvažnija i nezamjenjiva.
Roditelji su stup potpore
Zrelost za školu kod djeteta ne dolazi sama od sebe, to je kombinacija različitih čimbenika, od kojih je najvažniji utjecaj obitelji, stav roditelja i komunikacija s djetetom. Roditelji moraju u djetetu razviti osjećaj da je jedinstvena i važna osoba, poticati ga kroz podršku i pohvalu jer se tako razvija osjećaj sigurnosti i samopouzdanja. Za uspjeh u školi ključna je motivacija, koja proizlazi iz djetetove radoznalosti, potrebe za otkrivanjem novog i potrebe za istraživanjem. Motivaciju treba poticati, uz ostalo nagradama i pohvalama, a izbjegavati kazne, prijetnje, zastrašivanje. Roditelji bi trebali izbjegavati kritike i kazne. jer one samo produbljuju osjećaj nesigurnosti i neuspjeha. Kad počnu prve školske obveze, roditelji neks uče zajedno s djecom, ali nikako umjesto njih. Djecu treba naučiti da se nose s neuspjehom, da je ocjena relativna i da se može ispraviti. Važno je kod djeteta prema školi razviti pozitivan stav.
Zrelost za školu
Dobre preduvjete za uspješan početak školovanja ima dijete koje je intelektualno i socioemocionalno zrelo za školu. Na području intelektualne zrelosti najvažnije je da dijete ima usvojene sljedeće vještine i sposobnosti, a to znači da izgovara glasove čisto i razgovijetno, ima usvojene predčitalačke vještine (glasovna sinteza i analiza), da je usvojilo orijentaciju na tijelu, prostoru i papiru, te da se može koncentrirati 15 – 20 minuta na zadatak.
Poticati samostalnost, razvijati radne navike
Prije polaska u školu kod djeteta treba poticati samostalnost, da se nauči brinuti za sebe, sve su to navike koje djeca većim dijelom već usvoje u završnim godinama vrtića. Uz svakodnevne higijenske navike pri jelu, oblačenju, korištenju WC-a, pranju i brisanju ruku, te u brizi za svoje stvari, kod djeteta treba stvarati i radne navike. Neka dijete ima svoj prostor za učenje u kući, po mogućnosti da je udaljeno od TV aparata, računala, igračaka. Priprema djece za školu obuhvaća također razvijanje sposobnosti opažanja i promatranja, vježbe koncentracije, poticanje psihomotornih vještina, te grafomotorike.
Grafomotoričke sposobnosti
Razvoju pisanja prethodi dobro razvijena fina motorika ruke. Za djecu koja se pripremaju za školu, grafomotoričke sposobnosti mogu se poticati različitim aktivnostima. Fine pokrete šake i prstiju potrebne za pravilno držanje i korištenje olovke pospješuju aktivnosti kao što su :
savijanje papira (izrada aviona, šatora, kapa) i rezanje škarama za papir zaobljenih vrhova
skupljanje i ljepljenje sitnih komadića papira, tkanine, sjemenki...
gužvanje i trganje starih novina
nizanje perli na špagu, vezanje čvorova
igre kockama i slagalicama (pomažu usavršavanju pokreta ruke i šake ali i percepciji prostora i prepoznavanje oblika što će pomoći kasnije u razumijevanju matematičkih pojmova i svladavanju čitanja)
zakopčavanje i otkopčavanje dugmadi i zatvarača, vezanje vezica za cipele
igre tijestom (kad god nešto mijesite dajte djetetu komadić tijesta)
šivanje (postoje uzorci sa izbušenim rupicama kroz koje dijete treba provući konac).
Kako prevladati napore u prvim školskim danima?
Roditeljima bi bilo najbolje, ako je moguće, da u prvim danima škole uzmu godišnji odmor, kako bi se posvetili djetetu i njegovim prvim koracima u školu. Nemojte svoje roditeljske dužnosti ali i radosti prenositi na druge osobe, jer dijeti želi podijeliti svoje prve dojmove i iskustva upravo s mamom ili tatom. Otpratite dijete u školu, Važno je u školu krenuti na vrijeme kako se dijete ne bi bojalo da će zakasniti. Ako možete, nakon nastave dočekajte dijete ispred škole. Posvetite mu dovoljno vremena nakon povratka kući. Uz školske obveze djetetu ostavite vremena i za igru. Važno je da roditelji potiču djetetovu znatiželju, da zajedno s djetetom prolistaju školske udžbenike, daju djetetu zanimljive knjige, uče kroz igru.
(M.G.)